Серед видів і програм автострахування обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, або ОСЦПВ має особливий статус. На нього націлена пильна увага держави і регулятора національного страхового ринку (МТСБУ). Цей поліс повинен бути у кожного водія, точніше - у кожного автомобіля. Контроль за дотриманням цієї вимоги покладено на співробітників поліції. Вони перевіряють наявність оригіналу договору страхування разом з правами і техпаспортом під час зупинки автомобіля. Якщо ОСЦПВ немає, водієві загрожує штраф.
Найбільше суперечок і непорозумінь викликає питання, хто або що страхується по автоцивілці. Щоб розібратися в цьому, потрібно розуміти суть і мету цієї страхової послуги. Вона покликана захистити учасників дорожнього руху від збитку в результаті ДТП, що сталося не з їхньої вини. Винуватця аварії ОСЦПВ рятує від витрат на ремонт пошкоджених автомобілів, що належать іншим учасникам події. Іншими словами страхується відповідальність водія. На автомобіль, здоров'я і життя власника поліса страхове покриття не поширюється.
Відповідно до нових правил оформляється ОСЦПВ для конкретного автомобіля, не дивлячись на те, що об'єктом страхування виступає відповідальність водія. Поліс, як і свідоцтво про реєстрацію авто (техпаспорт), - це документ для певного автомобіля. Страховка діє для будь-якої особи, що керує машиною законно, тобто має водійські права, не перебуває під дією наркотиків або алкоголю.
ОСОБЛИВІСТЬ ПРАВИЛ ОФОРМЛЕННЯ СТРАХОВКИ ОСЦПВ
Для автоцивілки існує більше законодавчих обмежень, ніж для інших видів автострахування. Це обумовлено її обов'язковим характером. Так, загальні умови і порядок добровільного автострахування визначаються кожним страховиком самостійно і прописуються у внутрішніх положеннях. Щодо ОСЦПВ, правила страхування для всіх страхових компаній єдині. Вони прописані в законах, і порушення їх може викликати позбавлення страховика ліцензії.
Автоцивілка повинні бути у легкових і вантажних авто, причепів до них, мотоциклів, моторолерів та автобусів. Згідно із законодавством правила оформлення страхового полісц ОСЦПВ визначаються категорією транспортного засобу (ТЗ), терміном і особливостями експлуатації. У законі прописані умови, за яких необхідний техогляд. Без протоколу обов'язкового технічного контролю (ВТК) страхова компанія не видасть автовласникові страховку ОСЦПВ.
За діючими правилами обов'язкове страхування ОСЦПВ без протоколу ВТК здійснюється для таких авто:
- легкових, які не використовуються в якості таксі або для перевезення вантажів і пасажирів з метою отримання прибутку;
- вантажних зі строком експлуатації до 2-х років і вантажопідйомністю до 3,5 т, які не використовуються в господарській діяльності.
Найчисельнішій категорії страхувальників - власникам легковиків і невеликих вантажівок, які користуються машиною для особистих потреб - немає необхідності проходити техогляд.
Більш того, законом визначено категорію автовласників, яким не потрібно страхування. Це учасники бойових дій, інваліди війни або I групи. Їх відповідальність застрахована за замовчуванням. У разі ДТП з їх вини витрати на відшкодування шкоди потерпілим несе Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ). Страховий договір для цієї категорії осіб замінює відповідне посвідчення. Воно пред'являється співробітникам поліції під час перевірки документів та підтверджує право керувати автомобілем без необхідної страховки.
Норма закону, яка звільняє від ОСЦПВ, діє тільки в тому випадку, якщо особа, що має пільгу особисто керує власним автомобілем. Виняток передбачено для інвалідів I групи. Без страховки їх автомобілем може керувати інша людина, але в присутності власника.
НОВІ ПРАВИЛА ВИПЛАТ ПО ОСЦПВ
Законодавчі зміни, прийняті з 1 грудня 2016 року, торкнулися порядку і процедури виплат. Запрацювало пряме відшкодування збитку. Поки оформлення ОСЦПВ за новими правилами не є обов'язковим для всіх страхових компаній. Його застосовують тільки найпрогресивніші страховики, що володіють запасом фінансової міцності.
Якщо раніше постраждала сторона зверталася за виплатами в страхову компанію винуватця ДТП, то за процедурою прямого врегулювання, збитки може відшкодувати страховик постраждалого. Якщо за принципом прямого врегулювання працюють страхові компанії і винуватця, і потерпілого, то останній має право вибирати, до якого із страховиків звертатися за виплатами.
Автовласникам пряме врегулювання дає масу вигод. Це додаткова гарантія виплат, економія часу, проходження всієї процедури в своїй страховій компанії. Для страховика - це доказ надійності і конкурентна перевага. Адже нова, більш зручна для клієнта процедура не вплинула на вартість поліса. Тому автовласники вважають за краще страхуватися там, де пропонують пряме врегулювання виплат
ПРАВИЛА АВТОЦИВІЛКИ ПРИ РЕЄСТРАЦІЇ І ПЕРЕРЕЄСТРАЦІІ АВТО
У законі сказано, що експлуатація транспортних засобів без ОСЦПВ заборонена. Це правило працює навіть для щойно придбаних машин, що вперше виїжджають з автосалону. Незареєстрований або авто на тимчасовій реєстрації можна застрахувати на термін від 15 днів. Процедура оформлення аналогічна тій, яку проходять ТЗ з постійною реєстрацією в Україні. Після того, як нове авто поставлено на облік в сервісному центрі поліції (колишній МРЕВ), автовласник повинен переоформити поліс.
Під час покупці автомобіля на вторинному ринку, даруванні та інших випадках зміни власника договір ОСЦПВ, оформлений на попереднього власника, зберігає юридичну силу до закінчення терміну дії. Буває, що продавець машини не погоджується залишати поліс покупцеві. У цьому випадку новий власник після угоди купівлі-продажу купує автоцивілку на своє ім'я.
Поліс, виписаний на продану машину, використовувати для інших ТЗ колишній автовласник не може. Але у нього є право повернути частину страхового платежу, пропорційну терміну, що залишився до закінчення терміну дії страховки. Для цього потрібно звернутися в страхову компанію з заявою про дострокове розірвання договору страхування та надати оригінал страхового договору. Страховик не має права відмовлятися прийняти таку заяву і зобов'язаний компенсувати витрати за невикористаний період.