Умови обов'язкової автоцивілки прописані законодавчо. Страхові компанії не мають права відхилятися від них. Це стосується термінів і об'єктів страхування, базових тарифів, ліміту відшкодування шкоди ОСЦПВ, франшизи.
Особливості виплат по обов'язковій автоцивілці
- Страховим випадком вважається тільки дорожньо-транспортна пригода (ДТП). Пошкодження автомобіля, шкоди здоров'ю або життю водія і пасажирів внаслідок інших непередбачених подій (падіння предметів, неправомірні дії третіх осіб та інше) страховка не покриває.
- Якщо станеться страховий випадок, відшкодування шкоди при ДТП по ОСЦПВ не може перевищити встановленої законом максимальної суми. Якщо фактична шкода більше ліміту, різницю покриває сторона, винна у спричиненні події.
- Компенсацію отримують постраждалі в результаті страхового випадку учасники дорожнього руху, які не стали його причиною. Винний водій не має права претендувати на виплату, навіть якщо його транспортний засіб потребує ремонту або повністю зруйновано.
- Ліміт страхової компенсації не залежить від вартості поліса. Тому переплачувати на обов'язковій автоцивілці безглуздо. Важливий момент, який потрібно враховувати при покупці поліса, - надійність страхової компанії. В каталозі oh.ua - тільки стабільні перевірені страховики, які виплачують страхову компенсацію вчасно, без затримок.
Ліміти грошових виплат, і як визначається сума відшкодування збитку за ОСЦПВ при ДТП
Після законодавчих змін від 19.02.2016 р ліміт виплат по автоцивілці збільшився вдвічі і становить:
- 100 тис. грн на 1 потерпілого - за шкоду, заподіяну майну;
- 200 тис. грн на 1 потерпілого - за заподіяну шкоду здоров'ю або при летальному результаті.
Це не означає, що власники пошкоджених автомобілів отримають по 100 тис. грн. Найчастіше фактична сума компенсації менша, оскільки залежить від наступних факторів.
- Фізичний знос авто. Експерт страхової компанії оцінює завдану транспортному засобу шкоди і коригує відшкодування збитку за ОСЦПВ з урахуванням зносу авто. При розрахунку застосовується коефіцієнт фізичного зносу. Компенсується не ціна нових деталей, а їх вартість з урахуванням амортизації.
- Франшиза. Сума винагороди зменшується на розмір франшизи. Зменшення не стосується компенсації у зв'язку зі шкодою здоров'ю та життю, а поширюється тільки на відшкодування шкоди майну. Франшиза не може перевищувати 2% від відповідного ліміту страхових компенсацій, її максимальна сума - 2 тис. грн. Для кожного поліса розмір франшизи встановлюється в межах максимальної суми індивідуально за домовленістю сторін - страхової компанії і клієнта.
- Число постраждалих в аварії автомобілів. Максимальна сума за заподіяну майну автовласників шкоду по 1 страховому випадку - 5 страхових лімітів, тобто 500 тис. Грн. Якщо кількість авто, що потрапили в аварію, перевищує 5, за винятком машини винуватця події, винагорода кожній постраждалій стороні пропорційно зменшується.
Як діяти у разі ДТП, щоб отримати виплати без проблем
Факт аварії необхідно правильно документально оформити. В цьому зацікавлені обидві сторони - винна і потерпіла. Перша - щоб перекласти відповідальність на страхову компанію і не платити за ремонт машини постраждалій стороні. Друга - щоб оплатити послуги станції техобслуговування по відновленню авто не зі своєї кишені, а за рахунок страхового відшкодування.
Існує 2 способи оформлення ДТП:
- Із застосуванням європротоколу. Бланки європротоколу безкоштовно надає страхова компанія при оформленні поліса ОСЦПВ або в інший час на вимогу страхувальника. Використання європротоколу можливо тільки в тому випадку, якщо шкода завдана майну автовласників, але ніяк ні життю та здоров'ю їх самих або третіх осіб. Друга обов'язкова умова - по ОСЦПВ повинні бути застраховані всі автомобілі, що потрапили в ДТП.
Оформити подію таким чином можливо тільки за згодою всіх її учасників, які мають спільну думку щодо причин і винуватця інциденту. Якщо у якійсь зі сторін виникає підозра, що один з водіїв перебуває під дією алкоголю, наркотичних засобів, лікарських препаратів, застосування цієї схеми неможливо. Європротокол заповнюється на місці аварії і підписується усіма водіями-учасниками. Він є документом для відшкодування збитку за ОСЦПВ.
Європротокол прискорив процедуру оформлення ДТП і отримання компенсації. З його появою, а головне - після того, як водії переконалися в його дієвості, варіант передачі грошей винуватцем потерпілому на місці автокатастрофи втратив актуальність.
- За участю поліції. Викликати поліцію доводиться в тих випадках, коли використання європротоколу неможливо або водії не приходять до спільної думки щодо причини автокатастрофи. Співробітники поліції не мають права відмовити учасникам події в виїзді на місце. До приїзду поліції водії і потерпілі не повинні міняти расположення транспортних засобів і залишати місце події, за винятком випадків невідкладної госпіталізації.
Подача документів для отримання страхових виплат
Незалежно від способу оформлення ДТП, повідомити своїх страховиків про те, що трапився страховий випадок водії повинні протягом 3 робочих днів. Віддаючи документи особисто, потрібно зареєструвати звернення в реєстрі вхідної кореспонденції. Надсилати поштою краще рекомендованим листом з повідомленням і описом вкладення.
Протягом 10 робочих днів експерт страхової компанії або призначений нею аварійний комісар повинен оглянути авто. Огляд проводиться з метою оцінки пошкоджень і подальшого визначення суми компенсації. Якщо цього не відбулося, автовласник має право самостійно замовити незалежну експертизу. Витрати на неї компенсує страхова компанія.
Пряме врегулювання страхового випадку, і чим воно вигідно автовласнику
Процедура, що передбачає пряме відшкодування збитків по ОСЦПВ, використовується українськими страховиками з грудня 2016 року. Поки ця схема не обов'язкова і застосовується окремими страховими компаніями як пілотний проект.
Для власника поліса пряме врегулювання спрощує і прискорює отримання виплати. Не винний в скоєнні пригоди водій, автомобіль якого постраждав, отримує винагороду в страховій компанії, що продала йому поліс. Йому не потрібно чекати, поки страховик винної сторони перерахує компенсацію.