Законодавство про обов'язкове автострахування відрізняється завидною динамічністю. Але, на відміну від інших напрямків законотворчості, зміни, що стосуються автоцивілки, багато в чому спростили життя водіїв. Трактування закону про страхування ОСЦПВ стало однозначним, що виключає різночитання.
Проте робота над порядком і процедурою автострахування, забезпеченням контролю за дотриманням норм триває. Слідом за європротоколом і збільшенням ліміту виплат стартувала кампанія по впровадженню принципу прямого врегулювання страхових випадків. Якщо хочете бути в курсі змін, що відбулися і , що готуються, ви потрапили за адресою. На нашому порталі - тільки актуальна інформація і свіжі новини, які стануть путівником для автовласників в світі страхових послуг.
СФЕРА ДІЇ ТА ОСНОВНІ НОРМИ ЗАКОНУ ПРО СТРАХУВАННЯ ОСАГО В УКРАЇНІ
- Дотримуватися цей закон зобов'язані всі власники наземних транспортних засобів (ТЗ): мотоциклів і моторолерів, легкових і вантажних автомобілів, автобусів і причепів.
- Відшкодування суми, встановленої законом про ОСАГО, в Україні становить 100 тис. грн на одного потерпілого за шкоду майну і 200 тис. грн за шкоду здоров'ю та життю. Ліміт виплат із застосуванням європротоколу - половина страхової суми при матеріальній шкоді, тобто 50 тис. грн. Збільшити покриття можна, оформивши ДГО - поліс добровільного страхування цивільно-правової відповідальності.
- ОСАГО не покриває збитки майну винуватця ДТП, але рятує від витрат на ремонт чужих авто, пошкоджених з його вини. Страхова компанія (СК) візьме на себе відновлення машини винуватця в тому випадку, якщо вона застрахована по каско. Цей вид автострахування включає ДТП та інші ризики, зокрема викрадення.
- Їзда без оригіналу договору автоцивілки вже не загрожує евакуацією авто на штрафмайданчик, як це було раніше. Але відповідальність за це порушення значна - штраф у розмірі 25-50 НМДГ (неоподатковуваний мінімум доходів громадян дорівнює 17 грн). У гривневому еквіваленті штрафні санкції складають 425-850 грн, що в більшості випадків перевищує річні витрати на страхування. Тому водії вважають за краще купити поліс, щоб виключити ризик додаткових фінансових втрат.
- Контролюють наявність поліса автоцивілки поліція і Державна прикордонна служба. Остання перевіряє страховку, коли авто виїжджає за межі України або в'їжджає на її територію. Поліцейські мають право запитати документи і поліс ОСАГО, якщо водій порушив правила дорожнього руху або при оформленні ДТП. Зупинка ТЗ з метою перевірки документів неправомірна.
ПРЯМЕ ВРЕГУЛЮВАННЯ: ОЧІКУВАННЯ І РЕАЛЬНІСТЬ
Система прямого врегулювання страхового випадку ще не є обов'язковою нормою закону про страхування ОСЦПВ в Україні. Страховики реалізують її на добровільних засадах. Настільки висока ступінь свободи обумовлена намірами регулятора національного страхового ринку випробувати принцип прямого врегулювання в національних умовах і зв'язати його з чинним законодавством.
Якщо до недавніх змін, що стосуються впровадження європротоколу, водії поставилися спочатку обережно, то пряме врегулювання сприйняли «на ура». Підприємства, що володіють автопарками, оголошуючи тендер, обов'язковою умовою вказують участь потенційного страховика в системі прямого врегулювання.
Виплати по таких полісах тепер відбуваються швидше, а сума відшкодування стала більше. Водії, які оформили страховку в компаніях - учасницях нової системи, переконалися в цьому вже з перших місяців її впровадження.
Нововведення полягає в наступному:
- при настанні страхового випадку (ДТП) виплату здійснюватиме страхова винуватця або потерпілого - на вибір останнього;
- до моменту отримання відшкодування потерпілий має право змінити рішення щодо страховика-платника. Це захищає водія в тому випадку, якщо СК затримує виплати.
Пряме врегулювання нівелює ризик затягування виплат. Кожен страховик зацікавлений в тому, щоб зберегти клієнта. Тому він прагне відшкодувати збиток як можна швидше, щоб страхувальник оформив поліс на новий термін, а не пішов в іншу СК.
З впровадженням прямого відшкодування автовласникам стало простіше вибирати страхову компанію. Адже участь в Угоді про пряме врегулювання - показник стабільного стану і значного запасу фінансової міцності, а значить і гарантія швидких виплат.
Страховий поліс від компанії, яка бере участь в системі прямого врегулювання, ще не означає що цей принцип спрацює у разі ДТП. Для цього повинні існувати такі умови:
- контактна аварія (із зіткненням);
- число потрапили в ДТП авто - 2;
- обидва ТЗ застраховані в компаніях, які дотримуються принципу прямого врегулювання.
Якщо ці вимоги виконуються, постраждала сторона має право вибирати, в яку СК звертатися за виплатами. Компанія потерпілого після відшкодування збитку виставить вимогу компенсувати суму виплат страховику винуватця ДТП. Реєстр зустрічних вимог за прямим
врегулюванням між страховиками формується щомісяця. Розрахунки здійснюються через спеціальний розрахунковий центр МТСБУ і контролюються ним. На відміну від автовласників, страховим компаніям нововведення принесло не тільки плюси. Регіональні страхові компанії побоюються зростання статті витрат внаслідок збільшення сум виплат, що загрожує збитками. Існує ризик затримки компенсації між учасниками системи, якщо страхова потерпілого відшкодовує шкоду своєму клієнту, а страхова винуватця не поспішає компенсувати ці витрати. Прискорити взаєморозрахунки повинен гарантійний фонд в розмірі 50% від середньомісячної суми виплат.
ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ: ЯКИХ ЗМІН ОСАГО ЧЕКАТИ
Швидких поправок в закон по ОСАГО, що зобов'яжуть всіх страховиків приєднатися до системи прямого врегулювання, очікувати не варто. Список страхових компаній, які заявили про бажання працювати за новими правилами, не поповнюється. Таку систему підтримують найстабільніші учасники страхового ринку. Поліція має намір посилити контроль за оформленням водіями автоцивілки. Швидше за все, в новому законі про страхування ОСЦПВ ми побачимо норми, що регламентують дистанційну перевірку полісів за допомогою встановлених на дорогах відеокамер. Вони будуть зчитувати номери проїжджаючих машин і перевіряти їх за єдиним реєстром ОСАГО. У разі виявлення незастрахованих ТС штрафи будуть нараховуватися автоматично. Причому не один раз, а кожен раз, коли машина потрапить в поле видимості камери.