Закон про ОСЦПВ гарантує відшкодування збитків людям, постраждалим в ДТП з вини інших водіїв. Але на практиці система дає збої. Страхові іноді затягують з виплатами більше 90 днів, зменшують їх суми або зовсім відмовляються платити. Якщо водій не згоден з рішенням страховика, у нього виникає питання «кому і як скаржитися на страхову компанію?».
Скарги друзям на Facebook або колегам в офісі не принесуть потерпілому користі. Юристи рекомендують водіям спочатку оцінити ситуацію з правової точки зору і ознайомитися з Законом про ОСЦПВ. Його текст легко знайти в інтернеті за запитом «закон про ОСЦПВ». У 37-й статті українські законодавці вказали причини, за якими СК можуть не виплачувати компенсації постраждалим в ДТП. Водієві слід переконатися, що його випадок не підпадає під умови із 37-ої статті закону.
Наприклад, страхова в праві відмовити у виплаті людині, якщо він подав заяву про відшкодування із запізненням. На це відводиться 1 рік, якщо в ДТП пошкоджено тільки транспорт, і 3 роки, якщо шкода заподіяна здоров'ю одного або декількох потерпілих. Водій не встиг вчасно розпочати розгляд питання? Виходить, що він дав привід СК не платити йому компенсацію.
Якщо страхова компанія відмовила у виплаті
Втім, подібні ситуації трапляються рідко. Страховики з інших причин викликають нарікання автовласників. Найчастіше або у компанії поганий підхід до обслуговування людей, або фірмі не вистачає коштів їм на виплати. У таких випадках потерпілому треба відправити скаргу на СК в державні органи, пов'язані із страховим ринком: Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг) або МТСБУ. Як правило, громадяни відправляють прохання про допомогу в Нацкомфінпослуг. Експерти цієї організації щомісяця отримують близько 250-300 скарг українців на страховиків.
У вищезгаданій організації людина може отримати бланк для подачі скарги. У цій заяві водієві слід описати страховий випадок, вказати суму збитку, пояснити претензії до СК, привести дані про страховика, постраждалих і винуватця ДТП. До цієї заяви до органу влади треба докласти супутні документи. Наприклад, якщо страховик занижує суму виплати, не обійтися без копії висновку незалежної експертизи про збитки машині в ДТП.
Чиновники зобов'язані повідомити страховика про скаргу і розібратися в ситуації. Коли вони не виявляють порушення з боку страховика, водій отримує ввічливу відмову. Коли чиновники бачать, що страховик недобросовісно поставився до потерпілого, вони наказують СК виконувати свої обов'язки. У будь-якому випадку заявник повинен отримати відповідь від організації за 30 днів.
Копію скарги водієві розумно відправити в страхову компанію. Тоді її співробітники побачать, що людина не збирається покірно чекати милості з їх боку. Деякі історії вирішуються на користь клієнтів вже на цьому етапі. А якщо СК не виконуватиме постанову регулятора або він не побачить порушень? Тоді людині доведеться змиритися з ситуацією або судитися з компанією. Для цього подається письмовий позов до суду за місцем реєстрації відповідача (в даному випадку - це юридична адреса компанії).
Громадяни скептично ставляться до справедливості нашого правосуддя. Хоча коли клієнт прав і добре підготується до розгляду справи — у нього є шанси на перемогу. Правда, підготуватися до цього складніше, ніж писати скаргу для досудового врегулювання. Якщо суд стане на сторону людини, то він отримає бажане. Якщо і рішення суду не задовольнить потерпілого, то він може подати апеляцію. Мабуть, це останній крок для потерпілого. На нього вирішуються не всі люди через брак часу. Однак так влаштована система ОСЦПВ, подобатися нам це чи ні.