Обов'язковий характер автоцивілки зумовив чіткі і загальні для всіх правила страхування і цілком конкретне покарання за їх порушення. Їзда без свідоцтва обов'язкового автострахування загрожує водієві чималими фінансовими втратами. Мінімальний штраф за водіння без ОСЦПВ становить 25 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (НМДГ дорівнює 17 грн), тобто 425 грн. Максимальний - 50 НМДГ (850 грн).
Виконання законодавства про обов'язкове автострахування контролюється на державному рівні. Тому поліс включено до переліку документів, які водій зобов'язаний мати при собі, керуючи машиною.
Виявити відсутність страховки може співробітник поліції. Зупинивши автомобіль на законних підставах, він перевіряє наявність:
- посвідчення водія (прав);
- свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорта);
- поліса автоцивілки;
- для маршрутного транспортного засобу (ТЗ) - схему маршруту та графік руху.
Інший не менш поширений випадок - ДТП. Будь-яка аварія за участю ТЗ і пішоходів вважається страховим випадком. Тому потерпілі насамперед довідуються у винуватця, яка страхова компанія виписала йому автоцивілку. І якщо такої не виявиться, водія, що спровокував ДТП очікує адміністративна відповідальність та фінансові зобов'язання перед постраждалими в розмірі завданих збитків.
Від чого залежить сума штрафу за ОСЦПВ в Україні
Раніше за відсутність свідоцтва автоцивілки машину евакуювали на штрафмайданчик і повертали після його пред'явлення. Ця норма вже в минулому. Замість неї в Кодексі про адміністративні правопорушення передбачена штрафна «вилка» від 25 до 50 НМДГ. Конкретний розмір стягнення визначає співробітник поліції. Щоб уникнути зайвих питань і пояснень, порушнику виписують або мінімальний штраф за відсутність поліса ОСАЦВ (425 грн), або максимальний (850 грн).
Головний критерій, який визначає суму - тяжкість правопорушення. Вона, знову ж таки, встановлюється на розсуд поліцейського. Так, якщо водій придбав поліс, але забув взяти з собою, йому загрожує усне попередження або мінімальне НМДГ. Але тільки в тому випадку, якщо вдасться переконати представника поліції в наявності страховки. Поліцейські далеко не завжди вірять доводам автовласника. Найчастіше їзда без документа в машині обертається максимальним покаранням - 850 грн.
Побутує помилкова думка, що до водія з простроченим страхуванням у патрульних більш лояльне ставлення. Страховка, у якій закінчився період дії, - те саме, що і її відсутність. Жодна страхова компанія не відшкодує збитки за простроченим полісом. Автовласник повинен вчасно продовжити його, вірніше - оформити новий. Тому за простроченої ОСЦПВ штраф буде максимальним.
Кожна серйозна страхова компанія зацікавлена в тому, щоб зберегти і наростити клієнтську базу. Крім іншого, ця мета досягається шляхом поліпшення сервісу. Клієнту передзвонюють за кілька днів до закінчення страховки, нагадують і запрошують знову скористатися послугами. Тому забути, що автоцивілка добігає кінця, практично нереально.
Законом встановлено граничний термін сплати пені - 15 днів. Якщо за цей час оплата не надходить, сума подвоюється.
Чим загрожує відсутність автоцивілки, крім штрафу
ОСЦПВ - дешеве страхування. Сума штрафу за відсутність страховки ОСЦПВ часто перевищує її вартість. Водієві вигідніше укласти договір автоцивілки, ніж ризикувати, виїжджаючи без нього. Навряд чи хтось із досвідчених автовласників свідомо відмовляється від цього. Їздою без страхування грішать водії через незнання.
Штраф - це мінімальні втрати, які несе особа без оригіналу договору. Набагато більші втрати загрожують йому при ДТП. Якщо аварія відбудеться з його вини, доведеться виплатити постраждалим людям компенсацію і відремонтувати їх авто за свій рахунок. При наявності у винуватця автоцивілки це зробить страхова компанія.
Після збільшення страхового ліміту відшкодування вистачає, щоб відновити пошкоджені автомобілі. Максимальна виплата становить 100 тис. грн на 1 потерпілого за майновий збиток і 200 тис. грн - за шкоду здоров'ю та життю. Якщо поліс не оформлений, винуватець ДТП викладе цю суму зі своєї кишені.
Адміністративної відповідальності (штрафу) за відсутності ОСЦПВ водієві не уникнути навіть у тому випадку, якщо він потрапить в аварію не зі своєї вини. При ДТП можливі два результати: оформлення на місці шляхом заповнення європротоколу або виклик співробітників поліції. Перший варіант можливий, коли по ОСЦПВ застраховані всі водії - учасники аварії. Якщо ця умова не виконується, викликають представників влади.
Випадки, коли не потрібно пред'являти поліс ОСАГО
Наявність обов'язкової автостраховки контролює поліція. Але зупинити машину з метою її перевірки поліцейські не мають права. Прострочений стікер на лобовому склі або його відсутність також не є підставою для зупинки.
Водій зобов'язаний пред'явити документи представнику поліції виключно у таких випадках:
- при реєстрації або перереєстрації ТЗ;
- при проведенні обов'язкового технічного контролю, або техогляду - для авто, які повинні його проходити;
- при порушенні правил дорожнього руху і складанні відповідного протоколу;
- при оформленні ДТП - для авто, які потрапили в аварію.
Функції контролю внутрішньої автоцивілки, крім поліції, виконує також Державна прикордонна служба. Її співробітник перевіряє поліс при перетині машиною кордону України - при в'їзді або виїзді. Якщо страховки не виявиться або вона прострочена, автовласник не зможе перетнути кордон на автомобілі.
Їздити без ОСЦПВ на законних підставах можуть окремі категорії водіїв - громадян України: інваліди та учасники війни, інваліди I групи. Замість страхового договору у них є відповідне посвідчення, яке підтверджує інвалідність або участь в бойових діях. Пересування без страхування дозволяється в тих випадках, якщо вони особисто керують власним ТЗ. Для інвалідів I групи передбачена додаткова пільга - без автоцивілки їх автомобілем може керувати інша особа, але в присутності автовласника.